نام گذاری و توسعه برند

توسعه برند دیجیتال مارکتینگ در شیراز تبلیغات در شیراز برندینگ در شیراز طراحی سایت در شیراز

تا به اینجا در سری مقالات برندینگ جنبه های مختلفی از برندینگ را بررسی کردیم. با معرفی و تعریف برند و برندینگ و بررسی مفاهیم اصلی و تاریخچه، درکی ابتدایی از برندینگ ایجاد شد. سپس انواع برندها معرفی شد و در مورد استراتژی برندینگ صحبت کردیم. در مورد استراتژی برندینگ صحبت ها بسیار است. و مسائل و مفاهیم زیادی نیاز به بررسی و دقت بسیار دارند. استراتژی های زیر مجموعه زیادی در پشت نام استراتژی برندینگ پنهان شده است. از مشخص کردن ماهیت و شخصیت برند تا نام گذاری برند. مدیریت برند نیز مبحث جداگانه ای است که نیاز به بحث و گفت و گوی بسیار دارد. در این مقاله می خواهیم نکاتی را در مورد مدیریت برند بگوییم. در این مقاله به دو نکته اصلی در مدیریت برند اشاره خواهد شد. موضوع استراتژی نامگذاری برند و استراتژی توسعه برند. پس تا انتهای مقاله با استراتژی همراه باشید. 

 

استراتژی نامگذاری برند 

در تصمیمات مرتبط با بحث برند یک محصول در پروسۀ بازاریابی، روند تصمیم گیری به این صورت است. که ابتدا در مورد خود برند و ماهیت وجودی آن تصمیم گیری می شود. پس از انتخاب یک نام برای برند، در مورد چگونگی سازماندهی و معرفی آن اتخاذ تصمیم می گردد. که در واقع اسپانسر و حامی برند در این مرحله تعیین خواهد شد. در گام بعدی در خصوص نحوۀ تخصیص برند به محصولات مختلف شرکت و اتخاذ سیاست مناسب در این خصوص بحث می شود. براساس نظر کاتلر اصولاً چهار نوع استراتژی در این رابطه وجود دارد:

 

برندهای منفرد (Individual brand names)

مانند استراتژی گروه «گلرنگ» برای محصولات مختلف (گلرنگ، اوه، سافتلن، اکتیو،  اویلا و…). 

 

یک نام برای همۀ محصولات (A blanket family name for all products)

مانند استراتژی شرکت «میهن» برای انواع بستنی و در نمونه های خارجی، شکلات هرشی.

 

نامهای جدا برای خانواده های محصولات مختلف (Separate family names for all products)

مشابه استراتژی کارخانۀ «صنایع غذایی بهروز» برای عرضۀ سس مایونز بهروز، مربای بهروز، رب گوجه فرنگی بهروز و غیره. و یا استراتژی مشابه شرکت کدبانو برای محصولات غذایی خود که با برند «دلپذیر» عرضه می گردد.

 

ترکیب نام کمپانی با نام محصول (Company trade name combined with individual product names)

در این استراتژی ترکیبی، شرکت برای هر محصول خود یک نام انتخاب کرده و آن را به همراه نام شرکت به کار می برد. مانند Kellogg’s Rice Krispies.

 

نکته اینکه برندهای موفق، تصویری مطلوب از شرکت در ذهن مشتری ایجاد می کنند. برند یک محصول در تبلیغ خصوصیات کیفی و نیز اندازۀ شرکت تاثیر بسزایی دارد. گام بعدی در استراتژی های برندینگ و مدیریت برند، که معمولاً در ادامۀ موفقیت یک برند به آن توجه می شود، «توسعۀ برند» (Brand extension) می باشد. که در این مرحله برای انتخاب برند برای محصول جدید، به اشکال مختلف از برند موفق قبلی بهره گرفته می شود.

 

استراتژی توسعه برند 

عنوان شد، یک برند قوی از جانب مصرف کننده دارای ضمانت است. به این معنی که برند محصول به نقطه ای رسیده که سهم قابل توجهی از بازار مصرف کنندۀ محصول متقاضی آن هستند. و محصولات جایگزین را حتی با پیشنهاد قیمت پایین تر رد می کند. دستیابی به چنین موفقیتی در رابطه با یک محصول مستلزم هزینه های زیادی در زمینه ی تبلیغات می باشد. لذا صاحبان چنین برندی باید با اتخاذ تدابیر درست و استراتژی های هوشمندانه، نهایت استفاده را از چنین جایگاهی که در سبد خرید مشتریان خود کسب نموده اند، داشته باشند. رایج ترین نوع بهره برداری از موفقیت یک برند در بازار، استفاده از آن برای محصولات جدید می باشد. که در این روش نیز رایج ترین استراتژی، توسعۀ برند (Brand Extension) می باشد.

استراتژی توسعه برند به تلاش در جهت توسعه یک برند موفق برای عرضه محصولات دیگر در بازار گفته می‌شود. این تلاش ها می تواند در راستای معرفی یک محصول جدید و یا تغییر یک محصول انجام شود. این استراتژی مزایای بسیاری برای توسعه برند دارد. یک برند قوی می تواند برای محصول جدید به سرعت اقبال ایجاد کند. و در این بین به دلیل اینکه برند اصلی از قبل شناخته شده است. در بسیاری از هزینه های مربوط به تبلیغات و شناساندن محصول جدید، صرفه جویی خواهد شد. علاوه بر تحریک تقاضا، ارزش انتقال یافته از برند اولیه به برند توسعه یافته، باعث می شود تا از هزینه های توسعه و معرفی یک برند جدید اجتناب شود. این مزیت و بسیاری مزایای دیگر باعث شده اند تا استراتژی های توسعه برند یکی از رایج ترین استراتژی ها در بین مدیران بازاریابی باشد. 

اگرچه مزایای قابل توجهی در استراتژی های توسعه برند وجود دارد. با این حال این استراتژی ریسک تخریب تصویر برند (Brand Image) در نزد مشتریان را نیز دارد. تنها یک انتخاب نادرست و ضعیف می تواند ارزش ویژه برند شما را به کلی کاهش دهد. این را باید در نظر گرفت که برای شناخته شدن برند اصلی سرمایه گذاری و هزینه های بسیاری متوجه شرکت شده است. حال فرض کنید که پروسه مدیریت محصول در مورد محصول جدید به درستی انجام نشود. و استانداردهای لازم در مورد رصد نیازهای مشتری و ایده پردازی درست برای تکوین محصولاتی جهت رفع این نیازها به خوبی صورت نگیرد.این گام های اشتباه در توسعه برند ممکن است باعث عدم استقبال محصول از جانب مشتری شود. و در نهایت باعث دلسردی مشتری از برند اصلی می شود.  تصویر برند در ذهن مشتری تخریب می شود.  علاوه بر این به وجهه باقی محصولات شرکت که با همان برند عرضه می شوند، نیز ضربه وارد می شود. 

فرض کنید که پروسه ی تکوین محصول جدید نیز بی نقص و کامل انجام شود. در این صورت نیز اگر برندی که برای معرفی محصول استفاده می شود متناسب با کارکرد آن نباشد، باز هم موفقیت استراتژی توسعه برند به چالش کشیده می شود. مثلاً آیا شما می توانید رب گوجه فرنگی «ایرانول» و یا لوازم الکترونیکی «دلپذیر» را تصور کنید.

علاوه بر این، استفاده‌ی بیش از حد از یک برند هم می‌تواند منجر به از بین رفتن جایگاه ویژه‌اش شود. رایز و تروت (۱۹۸۱) این حالت را تلۀ «توسعۀ خطی» نامیده اند. گاها شرکتی در استفاده از یک برند برای محصولات جدید و اتخاذ سیاست توسعه برند در چنین تله ای گرفتار می شود. و بسیاری از محصولات متنوع خود را با یک برند معرفی کند. در این صورت نیز برند اصلی معنا و مفهوم خود را از دست می دهد. و به جهت تداعی معانی چندگانه در ذهن مصرف کنندگان، شخصیت (Brand Personality) خود را در مقایسه با محصولات رقبا از دست می دهند. 

تبلیغات استراتژی

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که روز به روز بیشتر و بیشتر به سمت مجازی شدن پیش می رود. دنیایی که در آن روز به روز روش های جدید تبلیغات ظهور می کنند. در این بستر، نیاز است که هر کسب و کاری حضور فعال در فضای مجازی داشته باشد. و در واقع برند ویژه ی خود را داشته باشد. و استراتژی های برندسازی و دیجیتال مارکتینگ مناسبی برای کسب و کار خود تدوین کند.   طراحی سایت دیجیتال مارکتینگ در شیراز  تبلیغات در شیراز  برندینگ در شیراز 

بسیاری از کسب و کارها برای حضور هرچه بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار، از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌کنند. در واقع حرکت در مسیر تکنولوژی یکی از ضروریات فعالیت های اقتصادی در عصر حاضر است. و کسب و کارهایی که به سمت دیجیتال شدن نروند، به مرور از دایره رقابت حذف خواهند شد. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که هنوز از دنیای دیجیتال برای پیشبرد کسب و کار خود بهره نگرفته اید، تیم استراتژی آماده ارائه مشاوره رایگان و انجام خدمات دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شماست.   طراحی سایت در شیراز دیجیتال مارکتینگ در شیراز  تبلیغات در شیراز  برندینگ در شیراز 

 

هر کسب و کاری به استراتژی نیاز دارد

 

“به کمک کارشناسان استراتژی و تنها با چند کلیک می توان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *