ضرورت برندینگ برای شرکت ها

ضرورت برندینگ برای شرکت ها برندینگ در شیراز تبلیغات در شیراز طراحی سایت دیجیتال مارکتینگ در شیراز

چرا تولیدکنندگان کالاها و خدمات همیشه به دنبال این هستند که برای خود یک برند ایجاد کنند. و محصولات خود را تحت نام آن برند عرضه کنند. در حالی که چنین پروسه ای هزینه برندینگ و مدیریت برند زیادی به همراه دارد. هزینه هایی از قبیل بسته بندی، برچسب گذاری، مجوزها و ثبت های قانونی، تبلیغات، بازاریابی و غیره. در این میان ریسک عدم اقبال برند مورد نظر از جانب بازار و مصرف کنندگان را نیز نباید نادیده گرفت. 

اتخاذ چنین راهبردی، که در اصطلاح به آن برندینگ گفته می شود، هزینه بر و وقت بر است. اما چه چیزی باعث ضرورت برندینگ برای کسب و کارهای مختلف می شود. مزایای برندینگ در ازای این همه زحمت و هزینه، برای صاحبان کسب و کار چیست. در بیان کارکردهای ویژه ی برند برای محصول اصطلاحاً گفته می شود که یک برند قوی از جانب مصرف کننده دارای ضمانت است. به این معنی که برند محصول به نقطه ای رسیده سهم قابل توجهی از بازار مصرف کنندۀ محصول متقاضی آن هستند. و در واقع مشتری ها محصولات جایگزین را حتی با پیشنهاد قیمت پایین تر رد می کنند. در ادامه به دلایل ضرورت برندینگ برای کمپانی های مختلف اشاره می کنیم. 

 

چرا برندینگ؟؟؟

برندینگ از مباحث مهم و اصلی استراتژی های مدیریت محصول به شمار می رود. تولید یک محصول تحت یک نام تجاری، مستلزم یک سرمایه گذاری نسبتاً بالا و بلندمدت است. به طوری که برخی تولیدکنندگان ترجیح می دهند فقط تولید محصول را انجام دهند. و وظیفۀ برندینگ را به دیگران محول کنند. در واقع کاری که تولیدکنندگان تایوانی در مورد بسیاری از محصولات از قبیل پوشاک، کامپیوتر و لوازم خانگی الکترونیک انجام می دهند. عمدۀ این سرمایه گذاری به بحث های تبلیغات، پیشبرد و بسته بندی معطوف می گردد.

اما در نهایت تولیدکنندگان در می یابند که قدرت بازار در دست صاحبان برند است. صاحبان برندها می توانند به راحتی تولید کنندۀ خود را تغییر دهند. و به جای کارخانجات تایوانی، از کارخانه هایی در مالزی و یا جاهای ارزان تر دیگر استفاده کنند. و این موضوع دلیل ضرورت برندینگ برای تولید کننده هاست. به عنوان مثال شرکت های ژاپنی و کره جنوبی، به طور وسیعی در حوزۀ ساخت برند برای محصولات خود سرمایه گذاری کرده اند. و برندهای شناخته شده ای از قبیل Sony، Toyota، Goldstar، Samsung و… را به وجود آورده اند. حتی زمانی که این شرکت ها دیگر نتوانند از پس هزینه های تولید در کشور خود برآیند، تولید محصول را در کشور دیگری انجام می دهند. و این برندهای ارزشمندند که تعیین کننده ی رفتار و تقاضای مصرف کننده هستند. و کاری می کنند تا محصولات همواره مشتری خود را داشته باشند. 

قبل از پرداختن به جنبه های مختلف برندینگ، در اینجا سوالی مطرح می شود. این که اصولاً چرا شرکت ها به دنبال فرایند بعضاً هزینه بر برندینگ هستند. در ادامه دلایل اصلی ضرورت برندینگ عنوان شده است. 

 

رقابت شدید در تجارت امروزه

دلیل اول و احتمالاً اصلی این است که ویژگی اصلی تجارت دنیای امروز، رقابت شدید بر سر تولید محصولات مختلف و پاسخگویی به نیازهای مختلف مصرف کنندگان است. و در این دنیای تجارت امروزی، برند یک محصول به مثابه نام آن است. و کلیۀ کارکردهای یک «نام» را می توان برای آن برند متصور بود. وقتی کودکی به دنیا می آید، انتخاب نام مناسب برای وی یکی از مهمترین و حتی سخت ترین تصمیماتی است که والدین کودک باید اتخاذ نمایند. در دنیای محصولات و خدمات نیز، وظیفۀ نامگذاری به همین میزان بازاریابان را به چالش می کشد. متخصصین برندینگ این واقعیت را به رسمیت می شناسند که نام برند یکی از فاکتورهای کلیدی ارزش آفرین برای برند و محصول می باشد. چرا که روی به خاطر آوردن محصول برای مشتری تاثیر دارد. و حامل معنی بوده و حتی بر وجهه و تلقی عمومی از برند نیز تاثیرگذار است. اگرچه باید گفت نام برند و تنوع آن در ادبیات برندینگ خیلی تازگی ندارد. از جملۀ کارکردهای یک برند کارا، منحصر به فرد نمودن محصول و ایجاد امکان رهگیری سفارشات مربوط به آن محصول می باشد.  طراحی سایت دیجیتال مارکتینگ در شیراز  تبلیغات در شیراز  برندینگ در شیراز

 

انحصار قانونی با برندینگ

دلیل دوم، فراهم آمدن حمایت قانونی از انحصار ویژگی های خاص یک محصول می باشد. که در صورت عدم ثبت نام تجاری و برند برای محصول امکان کپی برداری و سوءاستفاده از آن فراهم خواهد آمد.

 

جذب مشتری وفادار 

سوم اینکه برندینگ این فرصت را برای تولیدکننده فراهم می آورد که برای خود مشتریانی وفادار کسب کنند. مشتریان وفادار شودآوری بسیار خوبی برای کمپانی ها دارند.  این مشتری ها هزینه و دشواری های تبلیغات را کمتر می کنند. این وفاداری در فضای رقابتی بازار، به شرکت کمک بسیاری خواهد کرد. و در طراحی عناصر بازاریابی و اتخاذ راهبردهای متناسب با هریک، دست مدیران بازاریابی را باز می گذارد. و به این دلیل از دلایل اصلی ضرورت برندینگ برای کمپانی ها به شمار می رود. 

 

بخش بندی بازار

دلیل چهارم به بحث بخش بندی بازار (Segmentation) مربوط می شود. یک تولیدکننده می‌تواند انواع مختلف محصولات خود را با برندهای متنوع در بخش‌های مختلف شناسایی شده، به بازار عرضه کند. نمونۀ خارجی این استراتژی که در اکثر متون و کتاب های بازاریابی حداقل یک بار نام آن برده می شود، شرکت P&G یا Procter & Gamble می باشد. که در معرفی و بازاریابی محصولات خود از راهبرد Corporate branding استفاده نکرده است. در واقع این شرکت  هر کدام از محصولات خود را با یک برند به بازار عرضه می کند. طراحی سایت دیجیتال مارکتینگ در شیراز  تبلیغات در شیراز  برندینگ در شیراز 

از نمونه های داخلی اینگونه شرکت ها می توان شرکت «پارس مینو» را مثال زد. شرکتی که بیشتر در حوزه ی محصولات غذایی مانند شکلات، بیسکویت، ویفر، … مشهور است. اما در چند سال اخیر در حوزۀ تولید محصولات آرایشی و بهداشتی تحت لیسانس تولیدکننده‌های معتبر اروپایی نیز وارد شده‌است. گروه صنعتی مینو در بخش محصولات غذایی، همانند استراتژی P&G عمل کرده است. و برای هر یک از محصولات خود یک برند انتخاب کرده است. و به صورت مجزا اقدام به بازاریابی و شناساندن این برندها نموده است. و به سبب ساختار تقریباً دولتی خود، در حوزه ی تبلیغات مشکلات کمتری به لحاظ بودجه نسبت به رقبای بخش خصوصی خود دارد. از این رو توانسته بسیاری از برندهای خود را به حدی در ذهن مصرف کنندگان جا بیندازد. تا حدی که برخی محصولات بقیه ی تولیدکنندگان را هم با نام برندی که مینو برای آن برگزیده بشناسند. (مانند «اسنک» پفک نمکی و یا «بیسکویت دایجستیو» ساقه طلایی). 

تبلیغات استراتژی

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که روز به روز بیشتر و بیشتر به سمت مجازی شدن پیش می رود. دنیایی که در آن روز به روز روش های جدید تبلیغات ظهور می کنند. در این بستر، نیاز است که هر کسب و کاری حضور فعال در فضای مجازی داشته باشد. و در واقع برند ویژه ی خود را داشته باشد. و استراتژی های برندسازی و دیجیتال مارکتینگ مناسبی برای کسب و کار خود تدوین کند.   طراحی سایت دیجیتال مارکتینگ در شیراز  تبلیغات در شیراز  برندینگ در شیراز 

بسیاری از کسب و کارها برای حضور هرچه بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار، از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌کنند. در واقع حرکت در مسیر تکنولوژی یکی از ضروریات فعالیت های اقتصادی در عصر حاضر است. و کسب و کارهایی که به سمت دیجیتال شدن نروند، به مرور از دایره رقابت حذف خواهند شد. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که هنوز از دنیای دیجیتال برای پیشبرد کسب و کار خود بهره نگرفته اید، تیم استراتژی آماده ارائه مشاوره رایگان و انجام خدمات دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شماست.   طراحی سایت در شیراز دیجیتال مارکتینگ در شیراز  تبلیغات در شیراز  برندینگ در شیراز 

 

هر کسب و کاری به استراتژی نیاز دارد

 

“به کمک کارشناسان استراتژی و تنها با چند کلیک می توان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *