خلاصه ای از الگوریتم های مهم گوگل

الگوریتم های مهم گوگل

در طی این سال ها گوگل چند الگوریتم اصلی را معرفی کرده است. ما مهمترین الگوریتم های گوگل در هفت سال گذشته و کاربردهای این الگوریتم ها را در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد. جالب این است که گوگل نام حیوانات مختلف را بر روی این الگوریتم ها گذاشته است. به صورتی که به مجموعه الگوریتم های گوگل باغ وحش گوگل گفته می شود. در ادامه با مهم ترین الگوریتم های گوگل آشنا خواهید شد.

 

الگوریتم پاندا (Ponda Update)

در سال 2011 گوگل اولین الگوریتم پاندا را معرفی کرد که یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل در نظر گرفته می شود. الگوریتم پاندا تلاش می کرد که وب سایت هایی که ساخت ضعیفی داشتند تا رتبه ی خوبی در موتورهای جستجو به دست آورند را محدود کند. به عبارتی دیگر، الگوریتم پاندا تعیین می کند که آیا این سایت اطلاعاتی در مورد آنچه بازدید کننده جستجو کرده است، ارائه می کند یا نه. دو نوع از وب سایت ها مخصوصا توسط الگوریتم پاندا محدود می شوند:

  1. سایت های وابسته (سایت هایی که به صورت کلی برای ایجاد لینک با دیگر صفحه ها ساخته شده اند)

  2. سایت هایی با محتوای بسیار کم و کم اهمیت

گوگل از زمان اولین ارائه، الگوریتم پاندا را به صورت دوره ای  مجددا اجرا می کند.

 

الگوریتم پنگوئن (Penguin Update)

یک سال بعد در سال 2012، گوگل اولین الگوریتم پنگوئن را ارائه کرد. الگوریتم پنگوئن مخصوصا لینک هایی را بررسی می کند که وب سایت ها از سایت های دیگر دریافت کرده‌اند. الگوریتم پنگوئن این موضوع را بررسی می کند که آیا سایت هایی که به وب سایت شما لینک شده اند، محصول یا محتوای شما را می پسندند یا نه. اگر لینک ها مصنوعی باشند، گوگل دیگر اعتباری به این لینک ها اختصاص نمی دهد. در گذشته، بسیاری از مردم تلاش می کردند که با خرید لینک، رتبه ی خود را در گوگل ارتقاء دهند. الگوریتم پنگوئن تلاش می کند که خرید، تبادل لینک یا دیگر لینک سازی های مصنوعی را محدود سارد. وب سایت های دارای لینک های مصنوعی زیاد، به شدت توسط الگوریتم پنگوئن مجازات می شوند. و در نتیجه ی این لینک سازی مصنوعی جایگاه شان را در رتبه بندی گوگل از دست می دهند. این الگوریتم از زمان اولین ارائه، چندین بار اجرا شده است. و الان گفته می شود که به صورت دائمی اجرا می شود.

 

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Update)

یکی دیگر از مهم ترین الگوریتم های گوگل در اگوست سال 2013 معرفی شد. گوگل این الگوریتم را الگوریتم مرغ مگس خوار نام گذاری کرد. در این الگوریتم، گوگل مبنا و پایه ای برای جستجوی صدا ایجاد کرد. الگوریتم مرغ مگس خوار به هر واژه در جستار توجه بیشتری می کند. تا ابن اطمینان حاصل شود که همه ی عبارت جستجو شده در نظر گرفته می شود. الگوریتم مرغ مگس خوار باعث می شود که نتایج انطباق بهتری با جستار داشته باشند. نتایج الگوریتم مرغ مگس خوار در ابتدا فورا واضح و مشخص نبود. اما با گذشت زمان، گوگل شروع به نشان دادن جعبه های پاسخ بیشتر در نتایج جستجو کرد. در جعبه ی پاسخ، جواب مستقیما و بدون ترغیب افراد برای کلیک کردن بر روی یک صفحه ی وب نشان داده می شود. جستجوی صدا نیز با بیشتر شدن استفاده ی دستگاه ها (صفحه ی خانه گوگل،الکسا) از جستجوی صدا، اهمیت بیشتری پیدا کرد.

جعبه پاسخ
answer box

 

الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon Update)

در سال 2015، گوگل یک الگوریتم موبایل به نام الگوریتم موبایل گدون منتشر کرد. با بیشتر شدن تعداد افرادی که از گوگل روی دستگاه های موبایل خود استفاده می کردند، گوگل از این الگوریتم برای ارتقای سایت هایی استفاده کرد که در نتایج جستجوی موبایل، صفحات موبایل دوست یا mobile friendly ارائه می کردند. تقریبا در همان زمان، گوگل اعلام کرد که بیش از 50% جستجوها، مربوط به دستگاه های موبایل است.

 

الگوریتم پاسوم (صاریغ) (Possum)

از جمله مهم ترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم پاسوم است که در سپتامبر سال 2016 معرفی شد. الگوریتم پاسوم چندین تغییر در فیلتر رتبه بندی محلی گوگل اعمال کرد. بعد از الگوریتم پاسوم، گوگل بسته به موقعیت فیزیکی فرد جستجو کننده (هرچه از نظر فیزیکی به کسب و کاری نزدیک تر باشید، احتمال دیدن آن در میان نتایج محلی بیشتر است) و عبارت جستار (حتی کوچک ترین تغییرات نیز نتایج متفاوتی را نشان می دهد) نتایج متنوع تری را نشان می دهد.

 

الگوریتم اولویت ایندکس موبایل  (mobile first index)

آخرین مورد از مهم ترین الگوریتم های گوگل که برای شما توضیح می دهیم، الگوریتم mobile first index است. این به این معنی است که گوگل رتبه بندی خود را بر اساس نسخه ی موبایل یک سایت انجام می دهد. و این موضوع حتی برای کاربران دسکتاپ هم صادق است. یعنی مهم نیست از چه دستگاهی استفاده می کنید، اولویت گوگل برای جستجو در دستگاه های موبایل می باشد. و به این ترتیب سایت های که صفحات موبایل دوست دارند، در اولویت قرار می گیرند. با بیشتر شدن جستجوها در دستگاه های موبایل، گوگل می خواهد که ایندکس و نتایج، برای اکثریت کاربران آنها مناسب باشد. که این اکثریت در واقع کاربران موبایل هستند. این به این معناست که باید این اطمینان حاصل شود که محتوا و لینک ها در وب سایت موبایل به اندازه ی کافی مشابه نسخه ی دسکتاپ باشد. به این صورت گوگل می تواند محتوای مناسب را مصرف کرده و وب سایت شما را رتبه بندی کند. همان طور که با کرول کردن سایت دسکتاپ شما این کار را انجام می دهد.

 

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین الگوریتم های گوگل را معرفی کرده و خلاصه ای از آن ها ارائه کنیم. با خواندن این مقاله تا حدودی با نحوه ی کار گوگل و اولویت گذاری های گوگل آشنا شدید. در مقاله ای دیگر به صورت کلی نحوه ی کار گوگل را توضیح داده ایم. در صورت علاقمند بودن به این موضوع می توانید این مقاله و دیگر مقالات در مورد این موضوعات را در وبلاگ استراتژی بخوانید. 

امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که به وب وابستگی زیادی دارد. شما هر اطلاعاتی در مورد هر چیزی که بخواهید به دست بیاورید را در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر جستجو می کنید. محبوب ترین موتور جستجوی این روزها گوگل است. و احتمالا موتور جستجوی محبوب شما برای جستجوی موضوعات مختلف نیز گوگل است. اگر شما صاحب کسب و کار هستید یا هر گونه خدماتی ارائه می کنید. باید تا کنون این موضوع را متوجه شده باشید که خدمات ارائه شده ی شما باید در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر هم در دسترس باشد. و باید این اطمینان را داشته باشید که وقتی فردی به دنبال خدمات یا محصولاتی می گردد که شما ارائه می کنید، نام شما را هم در نتایج جستجو ببیند. برای رسیدن به این هدف در ابتدا شما باید وب سایت داشته باشید.  و سپس باید با ترفندهای سئو SEO رتبه ی خوبی در نتایج جستجو به دست آورید. 

 

تبلیغات امروزه یکی از نیازهای اساسی هر کسب و کاری است. کسب و کار شما نیز از این امر مبرا نیست و به تبلیغات نیاز دارد. وگرنه به مرور زمان در هیاهوی تبلیغات در این دنیای پر جنجال گم خواهد شد. راهکارهای تبلیغات هر روزه پیشرفت زیادی می کند و راه های جدیدی برای تبلیغات و برندینگ معرفی می شود. از این رو اگر می خواهید کسب و کار خود را به خوبی به دنیای اطرافتان معرفی کنید، باید در زمینه ی تبلیغات به روز باشید. در این راه بهتر است از آژانس های تبلیغاتی کمک بگیرید، کسانی که تخصصشان تبلیغات است و به روز ترین و کارامدترین راه های تبلیغات را به خوبی می شناسند. در استراتژی ما به داشتن تیمی قوی و متخصص در زمینه ی تبلیغات به خود می بالیم. از جمله خدمات تیم استراتژی شامل طراحی سایت، بهینه سازی سایت، تولید محتوا، ساخت لوگو، تیزرهای تبلیغاتی، موشن و هر گونه طراحی گرافیکی می باشد. با استراتژی کسب و کار خود را گسترش دهید. کسب و کار شما با استراتژی یک سر و گردن از دیگران بالاتر خواهد بود. 

همان طور که می دانید هر کسب و کاری به استراتژی نیاز دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *